Error
  • You are not authorised to view this resource.

Voorpagina

Niet Zeiken

{xtypo_quote}Of ik geïnteresseerd was om columns te schrijven voor het vakblad Rentit. Het was John Maaskamp in hoogsteigen persoon die het me vroeg. Hij had me via redactrice Corry leren kennen die ik had ontmoet op de artiestenbeurs in Eindhoven waar ik probeerde één van onze nieuwe acts onder de aandacht van evenementenbureaus te brengen. 'Maar, los van het feit dat mijn bedrijf entertainmentacts verhuurt, weet ik vrij weinig van de verhuurbranche,' was mijn antwoord. John verzekerde me dat dat geen probleem was. Ik mocht de opdracht ruim opvatten en hoefde slechts enige fatsoensnormen in acht te nemen en natuurlijk zou ik geen expliciete reclame mogen maken voor eigen toko. Ik zegde toe en beloofde de gedragsregels ter harte te nemen. Vervolgens bedacht ik me dat mijn eerste column toch wel enigszins te maken moest hebben met de verhuurbranche; de creatieve uitspattingen zouden later wel volgen. Logische conclusie was dat ik dus zou moeten putten uit mijn ervaringen met deze branche en dat zijn die van een klant. Regelmatig huur ik bedrijfsmiddelen bij een verhuurbedrijf bij mij in de buurt. Ik ga hier niet naar toe omdat ze 3% goedkoper zijn dan hun concurrenten, niet omdat ze een app hebben ontwikkeld waarmee ik op de hoogte word gebracht van de wekelijkse aanbiedingen, niet omdat ik via mijn smartphone digitaal - en realtime de beschikbaarheid kan checken, kan reserveren en betalen, zelfs niet omdat hun producten de nieuwste en modernste zijn in hun soort maar omdat de kerels die er rondlopen prima kerels zijn. Ze zijn hulpvaardig, zeiken niet wanneer ik weer eens een paar uur te laat hun spullen terugbreng, ze scheuren een stuk wit karton van een doos als ik geen nummerbord heb voor een aanhanger en bovenal, ze bieden me altijd koffie aan als ik er ben. En als ik behoefte heb aan een tweede mok, dan is dat geen probleem. Ik op mijn beurt vervang een lampje wanneer dat kapot is, doe niet moeilijk als ik een keer wat langer moet wachten en gooi bij het afrekenen altijd wat kleingeld in de fooiendoos. Natuurlijk, de prijs-kwaliteitverhouding blijft belangrijk en digitale - en technologische ontwikkelingen moeten worden gevolgd maar het intermenselijk contact blijft essentieel. En als er dan weer eens een expert is die een spectaculair innovatief concept onthult of een platform dat wild om zich heen twittert en blogt dan denk ik meewarig aan mijn vrienden bij het eerder genoemde verhuurbedrijf die hun lijstje met nieuwe aan de balie opgedane moppen voor me hebben klaarliggen wanneer ik er weer kom. En tot alle innovatievelingen zou ik willen zeggen: 'Ga vooral door met jullie ontwikkelingen maar vergeet nooit dat het persoonlijke contact met de klant uiteindelijk bepaalt of je succesvol bent of niet!' Nu ik dit zo lees bedenk ik me dat ik eigenlijk best wel door kan gaan voor een verhuurbranche-expert. Tenslotte schrijf ik een column in een toonaangevend brancheblad, heb ik een academische titel en motiveer ik een belangrijke invalshoek. Ik heb al een titel voor mijn toekomstige lezingen en de app die er uiteraard aan gekoppeld wordt: 'NIET ZEIKEN!'{/xtypo_quote}

{loadposition empty}