Error
  • You are not authorised to view this resource.

Voorpagina

Nu of Nooit

{xtypo_quote}‘Drie halen, twee betalen!’ schreeuwde de tekst op een stuk karton boven een bak met shampoo-flessen.  Omdat ik niet zoveel haar heb nam ik slechts één fles uit de bak en vertelde de kassajuffrouw dat ik de gratis fles had gekozen. Nou, dat was niet de bedoeling. Ik moest wel twee flessen shampoo afrekenen om een derde gratis mee te kunnen nemen. Er was dus absoluut geen sprake van gratis shampoo; het product kostte gewoon twee derde van de prijs die het normaal blijkbaar kost. Zo is er vlak bij mij in de buurt een matrassenzaak die al zo’n tien jaar met rauwe witte kalkletters op de etalageruiten ‘dumpprijzen’ en ‘opheffingsuitverkoop’ communiceert. Vooralsnog wordt er daar helemaal niets opgeheven en de zogenaamde dumpprijzen zijn zeker niet lager dan die bij de concurrent. We kijken er overheen. We zijn het gewend, al die loze reclameteksten. ‘Op is op’, is er ook zo een. Taal- en wiskundig is daar geen speld tussen te krijgen maar of het dus verstandig is om doldriest naar de winkel te rennen om het blijkbaar zeer schaarse product uit de schappen te trekken voordat een medeconsument het doet is maar de vraag. ‘Grijp uw kans’, nog zo’n dooddoener. De kans op wat? Natte voeten? Een snelle dood? Of deze: ‘Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat..’, nou, ik ken legio academici met minder intellectueel vermogen dan een potje honing.
Legbatterij-eieren tegenover scharreleieren, volière-eieren, vrije-uitloopeieren met of zonder EKO- en/of demeter-keurmerk, allemaal kakelvers. Kakelvers, alleen het woord al. Smeerkaas met de naam ‘slankie’. Deze naam suggereert dat dit product goed is voor de lijn terwijl iedereen weet dat je van kaas moddervet wordt. Maar ja, ‘volslankie’ zal wel niet zo goed verkopen. Euro-acties en superdeals lokken ons voor een paar dubbeltjes goedkoper naar de winkel waarna we de kar volladen met producten voor de normale prijs; we zijn er toch. En hoe verleidelijk is het dan die extra grote flessen in het wagentje te gooien waarop staat dat 10% van de inhoud gratis is. Hoe makkelijk grijpen we ook naar de bonuskaart voor een paar procentjes minder voor producten die niet op het boodschappenlijstje stonden om vervolgens een gratis hapje te krijgen van een dame wiens rondingen zo verleidelijk zijn dat je haar product ook een keertje probeert. We leven nu eenmaal in - en op rijke visgronden.
Oh ja, kijk eens op www.entertainmentatelier.nl. Als u refereert aan deze column geef ik een korting van 10% op het hele assortiment!{/xtypo_quote}