Error
  • You are not authorised to view this resource.

Voorpagina

Social Media; de kunst van het weglaten

{xtypo_quote}Sinds kort ben ik actief op LinkedIn. Een vriend van me zei dat ik daar ècht niet meer onderuit kan en nu, met onze nieuwe website (www.entertainmentatelier.nl) waarop een aantal hartstikke goede nieuwe acts, zou de tijd er helemaal  rijp voor zijn. Omdat ik eigenlijk geen steekhoudende tegenargumenten had ben ik er maar mee aan de slag gegaan. En ik moet u zeggen, er is een wereld voor me opengegaan. Als eerste leidde het LinkedIn-menu me door mijn profiel wat ik werd uitgenodigd in te vullen. Systematisch vulde ik mijn persoonsgegevens in, mijn huidige functie en mijn functies in het verleden, mijn opleidingen, mijn hobby’s en vaardigheden en alle contactgegevens die ik aan de buitenwereld prijs wilde geven. In eerste instantie was ik wat terughoudend. Waarom alles delen met iedereen? Maar een surftocht door LinkedIn deed me van gedachten veranderen. Ik bevond me in een wereld van helden, briljante geesten en meer dan succesvolle creatieve virtuozen. De eerste profielen die ik bezocht waren die van mijn bekenden, mijn zakelijke partners en mijn oude studiegenoten. Zonder uitzondering had iedereen een succesvolle carrière opgebouwd, waren de meest exotische opleidingstrajecten gevolgd en de functie-omschrijvingen en –titels waren zo bombastisch dat ik er een minderwaardigheidscomplex van kreeg. Binnen een halfuur vond ik mezelf de grootste onbenul uit mijn sociale kring. Totdat ik de profielen las van mensen waarvan ik weet dat het erkende flapdrollen, leeglopers en geitenkoppen zijn. Ook die figuren suggereerden zonder uitzondering met stalen pen in elk opzicht extreem succesvol te zijn. En het mooiste was dat ze eigenlijk niet logen. Het enige wat ze deden was het weglaten van alle mislukkingen en het noemen van alle projecten die ze ooit waren aangegaan zonder erbij te vermelden dat het door eigen falen faliekant mislukt was. De kunst van het weglaten! En het is niet erg want iedereen doet het. LinkedIn en aanverwante digitale kanalen zijn zakelijke kroegen waar sterke verhalen worden verteld om te imponeren en te versieren.
Inmiddels heb ik mijn profiel ook bijgesteld. Ik ben eigenaar-directeur om me zakelijk wat cachet te geven, ben schrijver om me intellectueel op de kaart te zetten, heb op de KMA gezeten om mijn fysiek wat op te wrijven en heb een ietwat stoere foto gepubliceerd om de haantjes en de vrouwtjes te imponeren. En niemand hoeft te weten dat ik al het sjouwwerk moet doen, dat ik met moeite alle schuldenlasten draag, dat ik de KMA niet heb afgemaakt, dat niemand deze column leest, dat ik zeventig uur per week zwoeg voor een hongerloontje en dat ik nog nooit in staat ben geweest een stabiele relatie met een leuke vrouw op te bouwen!

{/xtypo_quote}